هدر پایگاه اطلاع رسانی دکتر آل امین
کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه زنجان و طارم

کمبود آب بخش کشاورزی یکی از مشکلات اساسی شهرستان طارم است

کمبود آب بخش کشاورزی یکی از مشکلات اساسی شهرستان طارم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر خلیل آل امین،شهرستان طارم یکی از شهرستان‌های سرسبز استان زنجان است که در شمال این استان واقع شده است.

این شهرستان با توجه به پتانسیل های خوبی که بخصوص در کشاورزی دارد به عنوان قطب کشاورزی استان زنجان مطرح است و دارای 43 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است.
شغل 95 درصد مردم طارم کشاورزی است، در این شهرستان 60 نوع محصول زراعی و باغی تولید می‌شود و تولید کننده‌ برتر محصول زیتون در کشور است که 21 هزار هکتار از باغات شهرستان طارم مختص محصول زیتون است.

مهم‌ترین مشکل مردم این شهرستان در بخش کشاورزی کمبود آب است و طارم حق‌آبه درستی ندارد و با مشکل تامین آب پایدار مواجه است این در حالی است که کشاورزان این شهرستان در تولید مواد غذای در کشور نقش بسزایی دارند.

در حال حاضر سر شاخه‌های زیادی از رودخانه قزل اوزن در طارم وجود دارد که به مدت چندین ماه آب جاری بوده و مشکلی وجود ندارد اما در تابستان این رودخانه خشک می‌شود و ذخیره‌سازی آب به دلیل نبود سد صورت نمی گیرد و کشاورزان را دچار مشکلات فراوان می‌کند.

به دلیل کاهش بارندگی و نیز خشکسالی حق‌آبه مردم شهرستان طارم به حداقل رسیده است،و احیای حق‌آبه و ساخت سد برای ذخیره سازی آب از دغدغه‌های مهم مردم این منطقه است.

بیشتر آب‌ موجود شهرستان طارم، آب‌های سطحی است و به همین دلیل ضرورت ذخیره‌سازی آب در منطقه بیش از گذشته نمود پیدا کرده تا آب‌های سطحی شهرستان طارم که عمدتاً گذرا بوده و از طریق رودخانه‌های فصلی از شهرستان خارج می‌شوند را مدیریت کنیم.

اگر به این شهرستان با توجه به ظرفیت‌ بالایی که در بخش کشاورزی دارد توجه شود و آب پایدار داشته باشد توان تبدیل شدن به یک اقتصاد قوی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *